Nauczyciele Gimnazjum Publicznego „Pomerania” oraz Zespołu Szkół Społecznych im. prof. P. Zaremby w Dziwnowie, dbając o rozwój kompetencji językowych swoich uczniów oraz chcąc zaspokoić potrzeby rozwojowe młodzieży, ciągle poszukują nowych pomysłów na uatrakcyjnienie nauczania. Jednym z takich przedsięwzięć była organizacja wycieczki do Londynu.

Głównym celem wycieczki było rozwijanie oraz doskonalenie umiejętności językowych oraz poznanie zwyczajów i kultury brytyjskiej. 19 marca 2016 r. 35 uczniów obu szkół oraz szkoły podstawowej wraz z opiekunami wyjechało na sześciodniową wycieczkę edukacyjną do Londynu. Po kilkunastogodzinnej podróży autokarem i pokonaniu Eurotunelu pod Kanałem La Manche, we wczesnych godzinach porannych dotarliśmy do Londynu. Podróż długa i męcząca, niewątpliwie warta była zachodu, gdyż Londyn przywitał nas ciepło i rozpostarł przed nami niesamowite widoki. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru wzdłuż Tamizy, zobaczyliśmy London Bridge, a następnie Katedrę Southwark. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia jedynego w swoim rodzaju mostu Tower Bridge. Następnie udaliśmy się do teatru Szekspira – Shakespeare’s Globe i do Tate Modern – galerii sztuki współczesnej. Kolejne kroki (mostem Millennium Bridge) skierowaliśmy do najbardziej oryginalnego kościoła w Anglii- St. Paul’s Cathedral, dzieła Sir Christophera Wrena. Stamtąd trochę już zmęczeni, ale wciąż żądni wrażeń pojechaliśmy metrem do South Kensington by zobaczyć Muzeum Historii Naturalnej. Wizyta w Natural History Museum, to w głównej mierze wizyta w świecie dinozaurów, która była dla nas niezapomnianą lekcją. Mogliśmy wielu rzeczy dotknąć, spróbować, samodzielnie wykonać symulacje bądź eksperymenty. O godzinie 19 spotkaliśmy się z rodzinami, u których mieliśmy mieszkać przez najbliższe dni, a był to jeden z najbardziej wyczekiwanych momentów podróży. Angielscy gospodarze, bardzo zróżnicowani kulturowo i etnicznie, przyjęli nas bardzo ciepło i serdecznie.

Następny dzień również obfitował w wiele wrażeń i atrakcji. Pojechaliśmy do Windsoru-letniej rezydencji królewskiej. Zwiedziliśmy zamek, który jest największym zamieszkałym obecnie zamkiem na świecie. Obejrzeliśmy udostępnione komnaty zamkowe, Kaplicę St. George’s oraz zmianę warty. Następnie udaliśmy się do Oxfordu, miasta uniwersyteckiego, gdzie zwiedziliśmy największy z college’y Christ Church College.
Kolejnego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po Westminster. Zobaczyliśmy Westminster Abbey, Houses of Parliament wraz ze słynną wieżą zegarową i Big Ben’em oraz siedzibę premiera Wielkiej Brytanii przy Downing Street. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć udaliśmy się do St. James’ Park najstarszego, a zarazem jednego z najładniejszych królewskich parków w Londynie. Z parku nasze kroki skierowaliśmy do sąsiadującego z nim Pałacu Buckingham- rezydencji rodziny królewskiej. Tu mieliśmy unikalną okazję zobaczyć zmianę warty przed pałacem oraz paradę straży konnej i orkiestry. Po tak wspaniałych atrakcjach „pałacowych” udaliśmy się na Picadilly Circus, następnie Leicester Square by na końcu dotrzeć do China Town-chińskiej dzielnicy, gdzie zostaliśmy poczęstowani ciasteczkami z wróżbą.

Ostatni dzień rozpoczęliśmy od Galerii Narodowej (National Gallery), gdzie zobaczyliśmy m.in. „Słoneczniki” van Gogh’a, czy dzieła Leonarda da Vinci. Następnie udaliśmy się pod Tower of London oraz rozpoznawalny na całym świecie most zwodzony Tower Bridge. Kolejną atrakcją była wycieczka statkiem turystycznym po Tamizie, który dopłynął tuż pod London Eye, z którego mogliśmy podziwiać panoramę sporej części Londynu. Podróż „Okiem Londynu” trwała 30 minut i była niezapomnianym przeżyciem. Po tak wspaniałych widokach obejrzeliśmy czterowymiarowy film, który fantastycznie opowiadał o urokach stolicy Wielkiej Brytanii. Po doświadczeniach kulturalnych, udaliśmy się metrem do centrum handlowego Westfield. Był to moment, na który wszyscy czekali z wielką niecierpliwością, by w końcu rzucić się w wir zakupów. Po bardzo udanych zakupach zawitaliśmy w dzielnicy drapaczy chmur Canary Wharf, by tam przesiąść się na sterowaną komputerowo kolejkę, która zabrała nas do Greenwich. Mieści się tam Stare Obserwatorium Królewskie (Old Royal Observatory) oraz przebiega południk 0 dzielący wschodnią i zachodnią półkulę . Każdy z nas miał jedyną w swoim rodzaju okazję by stanąć na dwóch półkulach równocześnie.

Po zakończeniu zwiedzania nie pozostało nam nic innego jak wsiąść do autokaru i udać się w drogę powrotną do Polski. Z żalem opuściliśmy Anglię, ubolewając, że nie możemy zostać dłużej. Choć nie udało nam się napić herbatki z Królową z pewnością długo będziemy wspominać wspaniałe chwile, które spędziliśmy w Londynie.

Wyjazd był dla nas niezapomnianą okazją do poznania obyczajów, kultury i dziedzictwa narodowego Anglii. Umożliwił uczniom rozwój umiejętności językowych, a także obserwację życia codziennego Anglików poprzez pobyt w ich domach, wspólne posiłki i rozmowy. Był to wspaniały tydzień spędzony w doskonałej atmosferze, który na długo pozostanie w naszej pamięci.

Anna Bojzan (nauczyciel jęz. angielskiego GP „Pomerania” w Dziwnowie)